کد مطلب:149278 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

افترای برخی مستشرقین
بعضی از مستشرقین اروپایی نسبت به اسلام ادعایی دارند (یا بگویم افترایی وارد می كنند) و در بسیاری از كتابهای خود تكرار می كنند. آنها اسلام را متهم می كنند كه دین قضا و قدری است، دینی است كه برای بشر هیچ گونه نقش فعال و مسؤولیتی قائل نیست، تعلیم می دهد كه باید وظایف بشر را به خدا واگذار كرد، تو باید همین طور منتظر باشی ببینی خدا چه می كند. ادعا می كنند كه اسلام برای بشر آزادی و اختیار


قائل نیست، هر چه هست خدا و اراده ی اوست، اساسا انسان در این زمینه كاره ای نیست، بنابراین مسؤولیت و تعهدی هم ندارد.

این، افترای محض است اتفاقا قرآن یهودیها را به همین جرم محكوم می كند. وقتی موسی به آنها گفت: «یا قوم ادخلوا الارض المقدسة التی كتب الله لكم» [1] به موسی گفتند: «اذهب انت و ربك فقاتلا انا هیهنا قاعدون» [2] موسی! ما بر جای خود نشسته ایم، تو و خدا بروید بجنگید و دشمن را از سرزمین ما خارج كنید، بعد ما وارد می شویم!

در جنگ بدر وقتی پیغمبر اكرم با اصحاب خود مشورت می كرد، فرمود: شما چه نظری دارید؟ حال كه كاروان فرار كرده است آیا به استقبال دشمن برویم یا به مدینه برگردیم؟ هر كس اظهارنظری كرد. ابوذر غفاری یا مقداد كندی، یكی از این دو بزرگوار گفت: یا رسول الله! ما كه مثل بنی اسرائیل نمی گوییم «اذهب انت و ربك فقاتلا انا هیهنا قاعدون» تو و خدا بروید انجام بدهید، ما وظیفه ای نداریم. ما می گوییم: هر چه تو فرمان بدهی همان است؛ اگر بگویی خودتان را به دریا بریزید می ریزیم، بگوی آتش بزنید می زنیم.


[1] مائده / 21.

[2] مائده / 24.